ماشینهای الکتریکی

 عنوان : ماشینهای الکتریکی

 تعداد صفحات : 8

 کد : 27

 وسایل تبدیل انرژی الکترومکانیکی گردان را ماشینهای الکتریکی می گویند.

 طبقه بندی ماشینهای الکتریکی
 ماشینهای الکتریکی به دو طریق دسته بندی می شوند:
 از نظر نوع جریان الکتریکی
 الف- ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم
 ب- ماشینهای الکتریکی جریان متناوب
 از نظر نوع تبدیل انرژی
 الف- مولدهای الکتریکی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند
 ب- موتورهای الکتریکی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند
 به طور کلی ماشینهای الکتریکی جزء وسایل تبدیل انرژی غیر خطی هستند  یعنی هر تغییر در ورودی همیشه به یک نسبت در خروجی ظاهر نمی شود.

دانلود ( word )

دانلود ( pdf ) 

موتور الکتریکی

 عنوان : موتور الکتریکی

 تعداد صفحات : 5 

 کد : 26

 یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس  آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود.  این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی  توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های 

 دیگری  نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

 ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک  میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال  می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای ، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی  است که به فاصله‌ای معین از محور روتور به روتور اعمال می‌شود، می‌گردد. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf ) 

لامپ های روشنایی

 عنوان : لامپ های روشنایی

 تعداد صفحات : 3 

 کد : 25

 ● لامپهای التهابی - رشته ای

 اینها همان لامپهای رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار  میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت  است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. به دست آوردن میزان نور متفاوت به  سادگی توسط تغییر نیروی برق (وات) امکان پذیر است.

 حباب لامپهای التهابی در اندازه ها و شکلهای مختلف تولید میشود. حبابهای  سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم میشوند  و حبابهای رنگین، در موارد متنوعی از جشنها و نورپردازی حیاط گرفته تا

 استفاده  از تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار میگیرد.

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

همه چیز در مورد مقره ها

عنوان : همه چیز در مورد مقره ها

تعداد صفحات : 19 

کد : 24  

 یکی از اجزاء مهم شبکه های فشار قوی ، مقره ها می باشد که بر حسب ولتاژ  مورد استفاده و شرایط محیطی از نظر آلودگی و رطوبت ، شکل خاصی به خود  می گیرند. وظایف مقره ها در شبکه ها را می توان به صورت زیر بیان نمود :

 1. تحمل وزن هادی های خطوط انتقال و توزیع برای نگهداری سیم های هوایی  روی پایه ها و دکل ها در بدترین شرایط (یعنی موقعی که ضخامت یخ و برف تشکیل  شده روی سیم ها در حداکثر مقدار باشد) را داشته باشد و اصولاً باید بتوانند  بیشترین نیروهای مکانیکی وارد شده بر ان ها را تحمل کنند.

 2. عایق بندی هادی ها و زمین و بین هادی ها با یکدیگر به عهده مقره است.  یعنی مقره ها باید از استقامت الکتریکی کافی برخوردار باشند تا بتوانند بین  فازهای شبکه و دکل ها که متصل به زمین هستند ایزولاسیون کافی برای تحمل  ولتاژ فازها را داشته باشند. استقامت الکتریکی آن ها باید در حدی باشد کهدر  بدترین شرایط (یعنی در حضور رطوبت ، باران ، آلودگی و بروز صاعقه با ولتاژ بالا)  دچار شکست کامی الکتریکی نشوند.

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

کنتور

 عنوان : کنتور

 تعداد صفحات : 

 کد :23

 کنتور ها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل می کنند . می دانیم که اگر از    یک  سیم پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن یک میدان مغناطیسس ایجاد می  شود  که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ بستگی دارد. در  کنتور  های تکفاز دو دسته سیم پیچ وجود دارد که یکی از آنها دارای تعداد دور 

 کم  و قطر  بیشتر نسبت به دیگری است. سیم پیچ ضخیمتر با دور کمتر را سیم  پیچ  جریان و  دیگری را سیم پیچ ولتاژ می نامند. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

موتور های الکتریکی و عیب یابی آنها

 عنوان : موتور های الکتریکی و عیب یابی آنها

 تعداد صفحات : 8

 کد :22

 موتور ها مهمترین اجزایی هستند که در لوازم برقی گردنده بکار می روند.موتور

 ها  انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می  توان به  سه دسته کلی تقسیم کرد:

 1- موتور های آسنکرون   

 2 - موتور های یونیورسال

 3- موتور با قطب چاکدار

 موتور های آسنکرون:

 این موتورها با برق متناوب کار می کنند از دو قسمت روتور واستاتور ساخته شده  اند.با روشن شدن موتور سیم پیچ های درون شیار های استاتور یک میدان  مغناطیسی دوار بوجود می آورند که این میدان برروتور که قسمت گردنده موتور  ودارای محور انتقال حرکت می باشد نیز اثر گذاشته ودر آن خاصیت مغناطیسی  بوجود می آید .به هر حال با بوجود آمدن قطب های مغناطیسی هم نام وغیرهم  نام عمل جذب ودفع انجام شده که باعث حرکت چرخشی روتور می گردد.برای راه  اندازی موتور ها از حالت سکون روش های مختلفی بکار می برند

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الکتریکی

 عنوان : آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الکتریکی

 تعداد صفحات :

 کد :21

 فیوز چیست؟

 فیوز معمولا از یک تیوب سرامیکی تشکیل شده که آلیاژی از جنس نقره یا مس از  وسط آن عبور می کند و اطراف آن با کوارتز یا سیلیس پر می شود ،المان مرکزی  فیوز به گونه ای طراحی شده است که اجازه عبور جریانهای مجاز را می دهد و به  این ترتیب فیوز از عبور جریانهای اضافی و خطا جلوگیری می کند.
 اتصال کوتاه چیست؟

 اتصال کوتاه خطایی است در یک وسیله الکتریکی که در آن بار الکتریکی اجازه می  یابد تا بین یک فاز و زمین الکتریکی یا بین دو فاز جریان یابد. به عبارت غیر فنی  تر، یک اتصال کوتاه هنگامی رخ میدهد که جریان الکتریسیته از یک مدار در جهتی  ناخواسته، عموما به دلیل یک اتصالی در جایی که کسی انتظار ندارد، عبور کند. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )