قوس الکتریکی چیست؟

 عنوان : قوس الکتریکی چیست؟

 تعداد صفحات : 4

 کد :20

 در سال 1802 پتروف کشف کرد که اگر دو تکه زغال چوب را به قطب های باتری  بزرگی وصل کنیم و آنها را به هم تماس دهیم و سپس کمی از هم جدا کنیم  شعله روشنی بین دو تکه زغال دیده می شود. و انتهای آنها که از شدت گرما  سفید شده است نور خیره کننده ای گسیل می دارد. قوس الکتریکی هفت سال  بعد دیوی فیزیکدان انگلیسی این پدیده را مشاهده نمود و پیشنهاد کرد که این  پدیده به احترام ولتا قوس ولتا نامیده شود. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

روغن ترانسفورماتور

 عنوان : روغن ترانسفورماتور

 تعداد صفحات : 5

 کد :19

 روغن ترانسفورماتور بخش تصفیه شده روغن معدنی می باشد که در دمای بین  250 تا 300 درجه سانتی گراد به جوش آمده است . این روغن پس از تصفیه از  لحاظ شیمیایی کاملاً خالص بوده و تنها شامل هیدرو کربنهای مایع می باشد.  روغن ترانسفورماتور دو وظیفه اساسی بر عهده دارد:اول اینکه بعنوان عایق  الکتریکی عمل می نماید و ثانیاً حرارت های ایجاد شده در قسمتهای برقدار  ترانسفورماتور را به خارج منتقل می کند.با ولتاژ های بالایی که هم اکنون در  شبکه انتقال انرژی صورت می گیرد نیاز به روغن ترانسفورماتور ها بعنوان عایق  الکتریکی و وسیله خنک کننده افزایش یافته است.چنانچه روغن خالص باشد  مشخصات الکتریکی آن خوب خواهد بود و نیز اگر ویسکوزیته (چسبندگی) روغن  کم باشد ، خاصیت خنک کنندگی بهتری خواهد داشت

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

پدیده کرونا

 عنوان : پدیده کرونا

 تعداد صفحات : 5

 کد : 18   

 یکی از پدیده هایی که در ارتباط با تجهیزات برقدار از جمله خطوط انتقال فشار  قوی مطرح می شود، کرونا است. میدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می  تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید. این مسئله می  تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می گویند. عوامل  مختلفی ازجمله ولتاز، شکل و قطر رسانا، ناهمواری سطح رسانا، گرد و خاک یا  قطرات آب می تواند باعث ایجاد گرادیان سطحی هادی شود که در نهایت باعث  تشکیل کرونا خواهد شد. در حالتی که فاصله بین هادی ها کم باشد، کرونا ممکن  است باعث جرقه زدن و اتصال کوتاه گردد. بدیهی است که کرونا سبب اتلاف انرژی  الکتریکی و کاهش راندمان الکتریکی خطوط انتقال می گردد. پدیده کرونا همچنین  سبب تداخل در امواج رادیویی می شود.

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

آشنایی با بانک های خازنی

 عنوان : آشنایی با بانک های خازنی

 تعداد صفحات : 4

 کد : 17

 می دانیم در شبکه های جریان متناوب توان ظاهری که از مولدها دریافت می  شود به دو بخش توان مفید و غیر مفید تقسیم می شود . نحوه این تقسیم  به شرایط مدار بستگی دارد به این معنی که هر قدر ضریب توان CosΦ به یک  نزدیکتر باشد سهم توان مفید بیشتراست . این اتفاق در مدارتی رخ می دهد که  مصارف اهمی آن بیشتر است .مانند سیستمهای روشنایی یا تولید گرما توسط  انرژی برق . اما می دانیم که سهم عمده مصارف شبکه ها را مصرف کننده های  (اهمی سلفی ) دریافت می کنند . مانند الکتروموتورها ترانسفورماتورهای  توزیع چوکها و .... که درآنها سیم پیچ یا سلف نقش اصلی را ایفا می کند . در  سیمپیچها به علت خاصیت ذخیره سازی انرژی الکتریکی بصورت میدان  مغناطیسی توان همواره بین شبکه و سلف رد و بدل می شود . سلف در یک  چهارم زمان تناوب توان دریافت می کند و در یک چهارم بعدی زمان ، توان را به  شبکه پس می دهد .

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

اساس موتورهای القایی

 عنوان : اساس موتورهای القایی

 تعداد صفحات : 29

 کد : 16

 موتورهای القایی AC عمومی ترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل  حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC  امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای  القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب  اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC آسانتر از موتورهای DC است , ولی  کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی AC نیازمند درکی  عمیقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست.

 این نکته در اساس انواع مختلف , مشخصات آنها , انتخاب شرایط برای کاربریهای مختلف و روشهای کنترل مرکزی یک موتورهای القایی AC را مورد بحث قرار می  دهد.

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

ترانس جریان

 عنوان : ترانس جریان

 تعداد صفحات : 5

 کد : 15

 ترانسهای جریان برای نمونه گیری جریان به نسبت عبور جریان از اولیه خود و  القای آن در ثانویه استفاده میشوند. این ترانسها به منظور حفاظت و اندازه گیری  در ابتدای خطوط ورودی به پستها و همچنین در ورودی ترانس قدرت و ورودی ثانویه  ترانس و همچنین در خروجی های پست و نقاط کلیدی دیگر که احتیاج است  جریان در آن نقطه تحت نظر باشد استفاده میشود که هر کدام از این نقاط با  ترانس مخصوص به خود چه از نظر عایقی و ساختمان و چه از نظر قدرت و دقت ،  نصب و استفاده می گردند .

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

آموزش برق به زبان ساده

 عنوان : آموزش برق به زبان ساده

 تعداد صفحات : 13

 کد : 14

 الکترون چیست؟

 الکترون معنای یونانی کهربا است کهربا ماده ای است که در مالش به پارچه  پشمی باردار شده و خرده های کوچک کاه را جذب می کنداین ربایش بعلت  نیرویی مرموز اتفاق می افتد که یونانیان آن را الکتریسیته نامیده اند

 اجزای ماده :  

 همه مواد از ملکولهای شکل میگیرند که آنها نیز خود از اتمها ساخته می شوند .  اتمها از دو جز’ اصلی الکترون و هسته ساخته می شوند که الکترونها در مدارهای  مشخص بدور هسته در گردش می باشند . 

 چه عاملی سبب ماندن الکترون در مدار مشخص خود می شود ؟

 بین الکترون و هسته نیروی جاذبه الکتریکی وجود دارد که اندازه آن برابر نیروی  دافعه گریز از مرکز ناشی از چرخش سریع الکترون بدور هسته می باشد 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

پیل سوختی

 عنوان : پیل سوختی

 تعداد صفحات : ۹

 کد : 13

 اگر چه پیل‌سوختی به تازگی به عنوان یکی از راهکارهای تولید انرژی الکتریکی  مطرح شده است ولی تاریخچه آن به قرن نوزدهم و کار دانشمند انگلیسی  سرویلیام گرو بر می‌گردد. او اولین پیل‌سوختی را در سال 1839 با سرمشق  گرفتن از واکنش الکترولیز آب، طی واکنش معکوس و در حضور کاتالیست پلاتین  ساخت.
 واژه "پیل‌سوختی" در سال 1889 توسط لودویک مند و چارلز لنجر به کار گرفته  شد. آنها نوعی پیل‌سوختی که هوا و سوخت ذغال‌سنگ را مصرف می‌کرد،  ساختند. تلاش‌های متعددی در اوایل قرن بیستم در جهت توسعه پیل‌سوختی  انجام شد که به دلیل عدم درک علمی مسئله هیچ یک موفقیت آمیز نبود. علاقه  به استفاده از پیل سوختی با کشف سوخت‌های فسیلی ارزان و رواج موتورهای  بخار کمرنگ گردید. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )

نقشه های مدار فرمان

 عنوان : نقشه های مدار فرمان

 تعداد صفحات : 50

 کد : 12



 
دانلود ( pdf ) 

از صنعت برق چه می دانیم

 عنوان : از صنعت برق چه می دانیم

 تعداد صفحات : 5

 کد : 11

 استفاده از انرژیهای خدادادی موجود درطبیعت، همیشه مورد نظربوده است.  مطالعات گوناگونی برای تغییر شکل انرژی، به طوری که به کارگیری آن ساده  باشد، صورت گرفته است. حاصل این کوشش ها، انرژی الکتریکی است که  ازتبدیل سایر انرژی ها به دست می آید.

 امروزه یکی ازمهم ترین شکل های انرژی که درتمام جهان مود استفاده قرار می  گیرد ، انرژی برق است. همان طور که درکتاب های علوم خوانده ایم، انرژیها قابل  تبدیل به یکدیگرند. مثلاً انرژی مکانیکی را می توان به انرژی الکتریکی تبدیل کرد.  به همین ترتیب انرژی شیمیایی و حرارتی را و برعکس. 

دانلود ( word )

دانلود ( pdf )